FLYD – Festival for lyddramatik

FLYD er 4 dages festival for radiodrama og audiowalks. Den afholdes i København, august 2014 og skal gribe den fornyede interesse for lyddramatik. Festivalen vil eksponere lyddramaet som kunstform i sin egen ret, udpege nybrydninger og styrke den fremvoksende lytterkultur. FLYD arrangeres af Radiodrama Netværk i samarbejde med DR, Svensk Radio (SR), Norsk Radio (NRK), Islandsk Radio (RUV), Københavns Universitet, Københavns Musikteater, Teater GROB, Teatret Sorte Hest, Husets Teater, CPH STAGE.

Baggrund

I 2007, erklærede én af Danmarks ledende aviser officielt det ”sande” radiodrama for dødt.  Danske Dramatikere indrykkede sågar en dødsannonce for genren, hvor de begræd tabet. Nu oplever radiodrama-genren en opblomstring. Stadig flere lytter til radiodrama på DR, som live-streams eller podcasts. Dedikerede hjemmesider tilbyder adgang til såvel nyproducerede som ældre hørespil og det dramatiske element er blevet en integreret del af audiowalks og -værker. I akademisk sammenhæng har to stærkt efterspurgte kurser og en workshop om radiodrama fundet sted på Københavns universitet, ligesom forskningsprojektet LARM (larm-archive.org) har genereret ny forskning om emnet.

Målsætning.

Festivalens målsætning ligger i forlængelse af RDN’s generelle formålserklæring. RDN samler som forening en bred vifte af folk med baggrund i scenekunst, audioproduktion, teater- og lydforskning, der alle har interesse i at styrke, udforske og udvikle den iscenesatte lydfortælling samt skabe grobund for den spirende lytterkultur. Festivalen skal præsentere nyklassikere og nyproduktioner fra de store nationale scener, repræsenteret af de nordiske broadcastere, men skal samtidig skabe øget opmærksomhed på de mange uafhængige produktioner, der leveres af aktører udenfor disse hovedscener af et i stigende grad professionelt funderet værkslag.  Festivalen har et internationalt scope: Dansk og nordisk radiodramatik vil have særlig vægt i broadcast-, klassiker- og konkurrencespor, men de nordiske produktioner sættes i et internationalt perspektiv gennem præsentationen af stærke internationale produktioner. Festivalen henvender sig dels til garvede lyttere af til broadcast-radiodramaet, dels til nytilkomne, som har lært radiodramaet at kende via podcasts, radiodramasites, undervisning eller ved fælleslytninger i radiodrama-biografer og præsentationer af produktioner og liveopførelser i vækstlagets fora.

FLYD – Festival For Lyddramatik

FLYD-festivalen skal finde sted i København fra torsdag den 21. til søndag den 24. august 2014, og radiodrama-produktionerne kunne høres på fire af de københavnske teatre, der hver lægger scenerum til et af festivallens dagprogrammer. På teaterscenerne iscenesættes lytninger i scenograferede rum, hvor publikum i fællesskab lytter til et stykke radiodramatik, enten i form af en art radiobiograf eller ved simultan lytning i hovedtelefoner. Den fælles lytning øger intensiteten i lytteoplevelsen og skaber et solidt fundament for fantasiens medskabende kraft hos publikum.

Festivalprogrammet er inddelt i syv hovedspor, der både vil præsentere kontemporære klassikere fra etablerede broadcastere og nyproducerede form- og genre-eksperimenter, som udfordrer lytteren og giver bud på fremtidens lyttescenarier. Derudover arrangeres to produktionskonkurrencer for at tilskynde nye producenter til at udforske kunstformen. Konkurrencerne skydes i gang i april måned og vil få fornyet opmærksomhed på FLYDs forpremiere under CPH Stage, juni 2014.

LIVE! Drama: Live-opførelser af nationale og internationale radiodramaer. En live-opførelse af et stykke radiodramatik kan være en blotlægning af fiktionens skelet og idégrundlag, en pegen-på-sig-selv som fiktion eller en decideret iscenesættelse, der inddrager det auditive drama i en art interaktiv 3D. Førstnævnte greb kendetegner Kenn Mouritsen og Kristian Husteds ”Den endegyldige afskaffelse af guds dom”, mens sidstnævnte er karakteristisk for gruppen AKT 1’s kombination af audiodrama og sceneoptræden (Live, Kbh Musikteater, 2013).

Prisvindere – Det Gyldne Spor: Dansk radiodramatik har i mange år stået stærkt i Europa. Vi præsenterer en række danske nyklassikere, som alle har vundet europæiske hørespilspriser, ”Underværket” 2005, Prix Europa 2006) manus Christian Lollike, instr. Daniel Wedel, ”Hullet” (2001, Radiospilprisen samme år), manus og instr Jessica Nilsson, ”Brasilien” (2002, Prix Italia 2003) manus Kasper Hoff, instr. Tue Biering, ”Måvens og Peder i mediernes søgelys” (1998, juryens specialpris ved Prix Italia 1999) manus Line Knutzon, instr Emmet Feigenberg ”Polterabend” (2001, Prix Europa 2002) manus og instr Daniel Wedel og ”Pinden”(2000, Prix Italia samme år), manus Jens Blendstrup og Ole Kröll. Lytning af dramaerne følges af en talk med dramatikere og instruktører.

 

Internationalt Radiodrama: Dansk og nordisk drama sættes i international kontekst med præsentation af toneangivende internationale radiodramaproduktioner fra hhv. broadcastere og uafhængige producenter. 3 produktioner fra 2013 viser spændvidden i dette spor: Robert Wilson’s live-radiospil ”Monsters of Grace II”, produceret af SWR og opført ved ARD Hörspieltage, Paul Plampers ”Der Kauf” (Deutches Hörspielpreis der ARD 2013) og den nytænkende undergrundsproduktion af Simon Kubat og Jonas Bolle ”Jahrestag auf Parkbank” (PINball-winner 2013).

Nordisk Spor: De nationale radiostationer fra Sverige (SR), Norge (NRK), Island (RUV) og Danmark(DR) vil i dette program præsentere radiodramatik, udvalgt blandt dette års nyproduktioner, finansieret af broadcasterne. Produktionernes titler hhv. dramatikere og instruktører vil først blive offentliggjort sidst i maj måned. De deltagende lande vil blive repræsenteret ved to af produktionens kunstnere, introducerer radiodramaet og deres arbejde med denne auditive genre.

Manuskriptkonkurrence: Deltagere i konkurrencen indsender et manuskript-koncept bestående af én sides synopsis samt en udfoldet scene. På festivalen præsenteres de fem bedste manuskriptkoncepter, hvilket de nominerede deltagere skal pitche foran en jury, der efterfølgende giver feedback. Hver pitch-session er ca. 15-20 min. Herefter kåres konkurrencevinderen, der får en udviklingskontrakt med DR Radio Drama. Juryen sammensættes af RDN og består af radiodrama-kyndige dramatikere og instruktører.

Produktionskonkurrence: Deltagere i konkurrencen indsender en radiodramaproduktion af max 7 minutters varighed. De fem bedste radiodramaproduktioner afspilles på festivalen som et stort lytte-event. En jury sammensat af RDN giver feedback til hver enkelt produktion efter fælleslytning, hvorefter de kårer en vinder. De deltagende produktioner kan høres første gang på festivalen Vildskud, 14.-17. august og igen på FLYD-festivalen.

Dansk Undergrund: Danske radiodramaer fra uafhængige producenter, som udmærker sig ved deres eksperimenterende tilgang til radiodrama-genren. Tilgangen til kunstformen er meget forskellig fra producent til producent og på FLYD findes produktioner fra produktionshold, som arbejder forskelligt med kunstformen. Trine Damgaard arbejder improvisatorisk under produktionsforløbet og benytter sig udelukkende af plot og overordnet fiktionsramme, men uden egentlige replikker til skuespillerne, for at nærme sig en autencitet i stemme og spil. AKT1 arbejder for at styrke ny dansk dramatik og præsenterer med hver produktion en ny dansk dramatiker og leger med ordet og forestillingsevnens kraft.

Ydermere tilbyder FLYD-festivalen publikum to sideløbende spor: Radiodrama for Børn, der foregår i foyeren på Danmarks Radio efter allerede afprøvet koncept og arrangeres af DR selv. Sporet Audiowalk præsenterer københavnske audiowalks med dramatiserede scener, som lægger fiktionens filter over gadebilledet på lytterens tur rundt i byen: ”Walk in CAIRO” af Sofie Lebech (2013) tager os med på byvandring i Nørrebro/Cairo og Anders Boss Holstings ”Manden på Båndet” (2008) fortæller os vej gennem Vesterbro.

FLYD samarbejder med Efteruddannelsen ved Statens Scenekunstskole, DR Radiodrama, Københavns Musikteater, Teater Grob, Husets Teater og Teatret ved Sorte Hest.

Del med andre

Comments are closed.