TEATERPRISEN 2014

TEATERPRISEN 2014

Aarhus Scenekunstcenter

Om lidt skal jeg afsløre, hvem der i år får Teaterprisen, men mens vi venter på Godot, vil jeg fortælle lidt om prisen, som vi i år uddeler for anden gang.

Teater er ligesom anden kunstnerisk skabende arbejde livsvigtig for en by som Aarhus. Indadtil er det med til at give identitet og puls, og udadtil fungerer teaterlivet som en vigtig del af byens kulturelle image. Aarhus Scenekunstcenter er sat i verden for at skabe samarbejde og synlighed i det dramatiske miljø, og Scenekunstprisen er en del af det arbejde.

Seneste gang, der også var første gang, gik prisen til en af byens frie scenekunstnere, en instruktør som har skabt spændende og anerkendte forestillinger.

Den person, vi om lidt skal hædre, har gennem sit liv haft forbindelsestråde både til byens største teater og til byens universitet. Og sidst, men ikke mindst, er han manden, der meget tidligt introducerede dansk publikum for en ny og afgørende dramatisk tendens: Det absurde teater.

Det begyndte på Aarhus Teater 10. April 1956.

På scenen stod et udgået træ og to vagabonder. Gennem to akter ventede de på Godot. Det samme gjorde publikum, og det har de som bekendt gjort lige siden, for Godot dukker aldrig op. Sådan er logikken jo i absurd teater, som altså for næsten 60 år siden for alvor blev introduceret for et dansk publikum. Senere fulgte flere af disse skuespil, som mange mennesker fandt mærkelige og provokerende; uden ordentlig handling og psykologisk persontegning. Og så titlerne! Der er ingen skaldede personer i Den skaldede sangerinde og slet ingen sangerinder. Og når en kvinde med kun hovedet frit sidder på scenen begravet i trøsteløst skidt, kalder de naturligvis stykket Glade dage!

Men de absurde dramatikere kaldte også på begejstring. Ikke mindst hos unge, der mærkede en vind af fornyelse, der fejede ud i den træge naturalisme, der mange steder lå som en dyne over teatrenes praksis.

Samuel Becketts Mens vi venter på Godot var altså et af de første absurde stykker ikke bare i Aarhus, men i Danmark. Det var også debut for oversætteren; en 26-årig mag. art. fra København, som flere år og mange oversættelser senere blev ansat på Aarhus Universitet, hvor han fik afgørende betydning for, at faget dramaturgi er, hvad det er i dag.

Christian Ludvigsen hedder han, og han er årets prismodtager.

Må jeg bede Christian Ludvigsen komme herop?

(Chr. Ludvigsen på scenen)

Kære Christian Ludvigsen-

Du har gennem dit lange liv formået at kombinere en intellektuel tilgang til drama og dramaturgi med praktikerens nøgterne sans for det, der virker godt på scenen.

Det har du vist som forsker og underviser i Aarhus, hvor du i mange år har været en nøgleperson i at udvikle faget dramaturgi til et selvstændigt universitetsstudium, så det blev et arnested for flere generationer af praktiske og teoretiske teaterfolk.

Det har du gjort ved, at dine oversættelser fra fransk af Beckett, Ionesco, Arrabal og Tardieu var med til en overgang at gøre Aarhus Teater til en avantgarde-scene.

Og det har du demonstreret ved meget tidligt at opfange det revolutionære i et dramatisk udtryk, som i dag er blevet en selvfølgelig del af vores allesammens måde at betragte kunsten og tilværelsen på, nemlig den absurde. Tænk blot på, hvordan vi gennemskuer politikeres snakken-udenom.

Og skuespillet Mens vi venter på Godot , som du bragte til Danmark i 1956 er i dag en ikonisk titel, som alle kender, hvad enten de har set stykket eller ej.

Netop din evne til at se og tænke nyt førte også til, at du blev en central person, da Odin Teatret I 1966 flyttede til Danmark. Og med Odin Teatret kom nye metoder som workshops og teaterlaboratorier; metoder, som ikke mindst du gjorde tilgængelige og kendte. I dag er de en selvfølgelig del af teaterfolks værktøjskasse, og i 1980’erne førte disse impulser til så vigtige og konkrete tiltag som oprettelsen af Aarhus Teater Akademi og senere Nordisk Teaterskole.

Teaterlivet bliver kun holdt levende, hvis der findes mennesker, som helhjertet går ind i det med gå-på-mod, kunstnerisk vilje, talent og først og fremmest kærlighed til det, der foregår på scenen. Det har du gjort på mange måder i et langt, givende liv.

Det er en stor glæde at tildele dig årets Teaterpris 2014.

Kasper Egelund

Leder

Aarhus Scenekunstcenter

Godsbanen