Anmeldelse af tre forestillinger af Agnès Limbos

Små fortællinger

Skrid, pomfrit!

Tre forestillinger af Agnès Limbos

Gæstespil, Skuespilhuset

”Det vigtigste er at vi er sammen”

Af Mette Thobo-Carlsen

Den belgiske skuespiller, instruktør, skribent m.m. Agnès Limbos grundlagde i 1984 Compagnie Gare Centrale og har siden skabt 11 forestillinger, der med stor succes turnerer verden over. Agnès Limbos er den første i rækken af internationale gæster, som Det Kongelige Skuespil har besluttet at invitere for at give publikum fra 7 til 100 år mulighed for at opleve teaterkunst ud over det sædvanlige. I år er det instruktøren og billedkunstneren Catherine Poher, der har valgt den første gæst. Agnès Limbos besøgte i oktober-november 2012 Skuespilhuset med tre forskellige forestillinger, Forstyrrelser, Små fortællinger og Skrid, Pomfrit, som er for alle fra 7 år og op. Denne anmeldelse er skrevet på baggrund af de to første forestillinger, men vil primært gå i dybden med Forstyrrelser.

I 1980erne var Agnès Limbos med til at skabe et nyt, unikt scenekunstsprog kaldet for ”Objektteater”, som i korte træk går ud på at dramatisere en fortælling ved hjælp af objekter. Det er en særlig slags teater, hvor objektet manipuleres af skuespilleren, og hvor skuespiller og objekt deler scenen mellem sig. I de senere år har Compagnie Gare Centrale afholdt workshops og kurser, hvor Limbos lærer kunstnere og kulturelle og pædagogiske organisationer, hvordan et poetisk og legende univers kan opstå ud fra det enkle møde mellem en skuespiller/manipulator og et objekt. Se et eksempel på Limbos workshop i Objektteater. http://www.youtube.com/watch?v=66gnAx9kofk

De tre forestillinger, som man i efteråret kunne opleve på Det Kongelige Teater, var alle eksempler på, hvordan små historier om store emner som ægteskab, glæde og kærlighed, liv og død, vold og smerte kan fortælles i et enkelt, visuelt scenesprog, som er både tungt og let, tragisk og komisk. Den dramatiske tekst er minimal, men alle tre forestillinger synes at fortælle frit efter velkendte kulturelle tekster, nemlig det klassiske ægteskabsdrama, grusomme børnesange om skruppelløse jægere med knive og H.C. Andersens folkeeventyr Den grimme ælling.

Forstyrrelser