Mute Comp. Physical Theatre The Strike of No Thoght

Til blodbal i krigerland

Af: Sosha Teperowska

Mute Comps krigeriske fabel The strike of no Thought sætter krop på menneskets uundgåelige

kampe og danser liv i den lidelsesfulde rejse. Det intellektuelle er fraværende og erstattet med en

insisterende blodig poesi.

Hvorfor kæmper mennesket og hvordan manifesterer kampen sig? Der er de store kampe, de små

kampe, de blodige og de verbale, kampen mod og med selvet. The Strike of No Thought, tager

udgangspunkt i dette. Krigskunsten og samuraifænomenet har mange træk til fælles med dansens

væsen og Kasper Ravnhøjs altid voldsomme sceniske udtryk bliver i den grad presset og

konfronteret i de kolde lagerbygningeri Dansehallerne. Den store inspirationskilde er Miyamoto

Musahis hovedværk De fem ringes bog (1645), der beskæftiger sig med vigtigheden af den totale

opmærksomhed som strategi i alle livets situationer og ikke mindst i krigskunsten. Bogen refererer

til de fem elementer: Jord, vand, ild, vind og tomhed, som forestillingen også er bygget op omkring.

a

Foto: Søren Meisner

Forestillingens stærkeste øjeblikke ligger i kropsliggørelsen af menneskets kamp med og mod selvet.

Det er i soloerne vi mærker den insisterende smerte, vi påføre os selv. Kniven i sig selv er blot en

genstand, men i hænderne på en djævelsk danser bliver det en blodig dansepartner, der truer,

udfordrer og forløser.

“Better, better, better” Sådan messer en mandlig stemme ud af højtalerne, mens en blodig og svedig,

tydeligt lidende og udmattet Kasper Ravnhøj kaster sig rundt på sine tåspidsfødder uden tåspidssko.

Han er iført mønstrede hørlige haremsbukser og en kort samurailignende kimono. En tidløs kriger i

kamp. Præmissen for forestillingen er hermed sat. Der er ingen grænse for menneskets higen efter

overlevelse. Sig ja til den groteske kamp, og til at blive forført af Mute Comps rejse gennem den.

Dans er tykkere end blod

Kasper Ravnhøj personificerer kampens mester, samuraien. Han gør det med en oprigtighed, der er

klichéforladt trods sin ekstremisme. Han fører kniven overbevisende, som en danser fører sin

partner og sammen frembringer de noget almengyldigt i disse fejder. I midten af scenen hænger en

hjort, med åbent skræv og døde øjne. Kniven snitter i den tunge dyrekrop, blodet flyder og tankerne

ledes hen på slagtningerne på krigsmarkerne. Der er store vindmaskiner på scenen, der fysisk får

publikum til at mærke den kulde, det kræver for at kæmpe disse blodige krige. Om Ravnhøj bruger

blodet for at provokere eller for at få gang i de følelser, det vækker, er ikke til at sige. Men det

virker. Afstumpet og hjerteskærende.Den Korenaske danser Sang-Hun Lee sidder i åbningsscenen som en

forstenet mumie. Pakket ind i gips, som han langsomt, men sikkert bryder ud af for senere at blive klistret

ind i gaffatape, der forvandler ham til en krøbling, der kæmper mod sit handicap. En bøddellignende

samurai, lister rundt mellem danserne og styrer forestillingens tid ved at lade en gigantisk træstolpe falde til

jorden, når forestillingens kapitler skifter.

Langt tykt hår bliver skiftevis kastet og hevet op fra gulvet, den islandske danser Elin Ragarsdóttirs

bevægelser starter fra hendes skridt, hun virker dæmonisk besat. Gennem hele hendes solo er

hænderne som klistret til underlivet, mens der fra hendes mund kommer en voldsom stønnen, en lyd

der både rummer smerte og nydelse og vi bliver i tvivl, om hun er i helvede eller ekstase. Orgasme

eller fødsel. På den lange bagscene er der nogen, der vasker gulv; symbolikken er klar, dog ikke

anmassende.

Den islandske danser Elin Signy Weywadt Ragnarsdottirs bevægelser er dyriske og graciøse, mens

hendes blik virker konfronterende og menneskeligt, når hun på gulvet kravler frem, som en

akrobatisk snetiger med sit hvide hår. Sårbarheden mærkes i duetten mellem de to kvindelige

dansere. Her får man lyst til at blive, hvile sig efter forpustet at have været vidne til en

rullefaldsvals på knoer, men Mute Comp har aldrig været fan af stillestående kroppe og The Strike

of No Though er ingen undtagelse.

Det er ikke polerede dansante personligheder vi bliver præsenteret for, men nærmere en essens af

menneskets overlevelsesinstinkt. Køn krop flyder sammen, men i Mute Comps samuraiunivers står

de klart. Det er skarpt koreograferet, og selvom mange af bevægelsernes tydeligt rummer

kontaktimprovisationens sammensmeltende og kausale kvalitet, er de ikke tilfældige.

Forestillingen foregår i, hvad der minder om et koldt og ensomt ingenmandsland. Vi glider ud og

ind mellem forskellige krige, og man må som publikum give slip på sit narrative begær efter en

logisk fremadskridende dramaturgi for at identificere sig med de forskellige krigere. Tør man det,

får man til gengæld mulighed for at føle sig invaderet af krop, musik, blod og smerte.

Krigens scenografiske billeder

Det er ikke tilfældigt at Ravnhøj vælger at portrættere krigskunsten og samuraien. Han er kendt for

sine kompromisløse og voldsomme bevægelsesudtryk og for at søge og undersøge kroppens fysiske

grænser. Men hvor han tidligere har arbejdet med politiske temaer som f.eks. trafficking, våben og

narkotika, udfolder han i The Strike of No Thought et mere filosofisk og eksistentielt tema –

kampen, om modstand og overvindelse – og det der sker undervejs.

Både scenografi, lys og lyd afbilleder kampens sider. Scenen er kold, enorm og uoverskuelig.

Rummet er mørkt og aflangt. Dansehallerne er en tidligere nedlagt, fabriksbygning og indbegrebet

af industri, der er intet gjort for at skjule dens funktionalitet. To af forestillingens markante

rekvisitter er den føromtalte dansepartner, kniven og den døde hjort, der på en gang bliver et billede

på det groteske offer, som krigen medfører – døden. Dette understreges, da kniven gentagne gange

jages ind i offeret og blodet bogstaveligt talt sprøjter ud. Døden virker formålsløs og giver samtidig

liv til forestillingens famlende figurer. Hele den store scene er inddraget til scenografi, hvilket nogle

gange medfører at bevægelserne drukner. Omvendt er det det udstrakte rum, der gør at dansernes

bevægelser kan blive så fuldendte i deres vildskab. En galopende hest kan ikke præstere optimalt i

en lille black box. Lyset er som resten af scenografien, koldt og hårdt – fem neonlysende projektører

oplyser forscenen, og blænder næsten publikum, når blodet kommer helt tæt på. Scenografi og

kostumer er skabt af Johan Kølkjær, der har arbejdet med Mute Comp siden 2005. Hans upolerede

og golde scenografi til The Stike of No Thought virker som en forlængelse af figurernes bevægelser,

som når hans bannere af store røde stykker stof blafrer i vinden fra vindmaskinerne, mens vi hører

oprørerne i baggrunden og ser dansere, der kæmper.

Forestillingen stiller som andre af Mute Comps værker krav til sit publikum. Hvis man er på jagt

efter yndefylde bevægelser og sårbare toner, er man gået forkert. Men hvis man vil have rykket

grænserne for, hvordan en danseforestilling kan danses, så sker det i The Strike of No Thought, f.

eks. når alle fire dansere smelter sammen til en stor organisk menneskeklump, der stille rokker frem

og tilbage på sine otte ben, som en stresset elefant i bur.

Kampens nærvær

Elisa Kragerup, der selv er kendt for sine fysisk stærke iscenesættelser er krediteret som dramaturg.

Kragerup og Ravnhøj skaber en stærk visuel forestilling, med fokus på menneskets eksistentielle

dilemmaer eksemplificeret i kampen. Scenerne er skarpt opdelt og den nøgterne iscenesættelse

passer til forestillingens undersøgelsesfelt. Bevægelserne er som titlen, ladet med intentioner

samtidig med den tillader vores associationer at vandre. Mute Comp danser forestillingen igennem

med et absolut nærvær, og skaber et insisterende rum fri for intellektuel reflektion. Nøjagtigt som

det der var essensen for Miyamoto Musahi vidner titlen om forestillingens pointe, nemlig at vi ved

at suspenderer tankerne og hengive os til kampens Zen opnår denne totale tilstedeværelse.

Befriende og modigt havde det dog været, hvis man et øjeblik havde turdet gå imod krigens tema og

give plads til dens modsætning – freden.

The Strike of No Thought peger på kampen som forudsætning for menneskets overlevelse og på de

uforenelige modsætninger, der ligger i det. Danserne kommer fra Finland, Danmark, Sverige og

Korea og danser hver deres kamp i livet. Deres voldsomhed er perfekt koreograferet og viser, hvad

der opstår når tankerne sætter ud og kroppen tager over. The Strike of No Thought slutter med en

kvartet, hvor krigene forenes og forløses i et håndtryk. Fornemmelsen af overlevelse sænker sig i

hallen. For første gang står rummet stille.

The Strike of No Thought, Dansehallerne, Store Scene. Koncept og Koreografi: Kasper Ravnhøj.

Scenografi: Johan Kølkjær. Dansere:Kasper Ravnhøj, Noora Hannula, Elin Signy Weywandt

Ragnarsdottir, Sang-Hun Lee. Præmiere 29. april – 12. maj 2016.

Sosha Teperowska er uddannet cand.mag i dans fra No-Ma-DS, Nordic Master of Dance Studies og

har en bachelor i dramturgi fra Århus Universitet. Hun arbejder freelance som dramaturg